23-04-2012

Dromen worden werkelijkheid

Al in het begin van de competitie werd er zowel bij BSG als HSG reikhalsend uitgekeken naar het onderlinge treffen in de slotronde van de meesterklasse. BSG wist dat dit HSG, dat zijn sponsor en een hoop sterke spelers was kwijtgeraakt, te verslaan was. Een unieke kans. En BSG moest ook een keer wat laten zien in de familie. Vorig seizoen was "het kleine zusje" SOPSWEPS al te sterk en tegen de (groot)meesters van HSG werden de competitie- en bekerwedstrijden steevast verloren. Het werd tijd om "de grote broer" een keer terug te pakken. Helaas begon BSG zo slecht aan het competitiejaar, dat het onderlinge duel slechts een treurig degradatieduel leek te worden. Na de harde nederlaag in Groningen gingen nog vier duels kansloos verloren. "Desnoods verliezen we de resterende duels ook, als er tegen HSG maar gewonnen wordt", droomde heel BSG toen mismoedig.

Gelukkig keerden de kansen. Tegen Apeldoorn werd een puntje gepakt, waarna de verrassend sterke Stukkenjagers werden geklopt. Mooi, maar niet meer dan dat. Toen het sterke Utrecht opeens werd verslagen, kon er echt gedroomd worden van handhaving. De theoretische kans daarop werd reëel: BSG moest winnen van HSG en dan moest LSG verliezen van Apeldoorn.

Misschien maakte dat vooruitzicht speciale krachten los bij BSG, dat vastberaden was om in de meesterklasse te blijven na de bekeruitschakeling tegen LSG. HSG had z'n krachten ook gebundeld: het team trad met vier (!) grootmeesters aan, om zodoende de kleine buurman te verdelgen. Alleen tegen Groningen kwamen ze dit seizoen sterker op.

De wedstrijd
In Rosmalen bleek BSG bestand tegen de druk. De middag begon rustig met de remise van Ewood tegen Robin van Kampen. In een kansrijke stelling zwichtte hij voor het remiseaanbod van de jonge grootmeester. Misschien had hij door moeten spelen, maar nu was in ieder geval één grootmeester aan Hilversumse zijde geneutraliseerd.

Interessanter waren de ontwikkelingen bij Robert Ris, die aan bord één met zwart tegen Daniel Stellwagen speelde. In de opening haalde hij de zetten door elkaar, maar dat bleef zonder gevolgen. In de partij offerde wit twee pionnen voor gevaarlijk spel, maar Robert wist te consolideren en won. Een geweldig punt en opnieuw werd er een HSG-grootmeester uitgeschakeld.

Ondertussen had Leon aan bord drie verloren van de sterkste speler van HSG, Nikolietsj, terwijl Lenaard in een vreemde partij won van Johan Lindeman, de zwakste speler aan HSG-zijde. Dat hield elkaar dus wel in evenwicht. Op de resterende borden stond BSG er ook goed voor, maar vervolgens ging het in tijdnood mis op de lagere borden. Zo verknolde Ton zijn voorbeeldige stelling in de tijdnood van zijn tegenstander. Hij ging in een penning staan, waarna Henk Vedders slechte stelling opeens achter elkaar won. Een vrijpion leverde de IM tegen wil en dank een nauwelijks verdiend punt op. Ook bij Behirder ging het in tijdnood goed mis, waardoor hij na de veertigste zet eigenlijk geen stelling meer had.

Beter verging het Frans Borm, die in een ingewikkelde theoretische variant een stuk won tegen veel aanval. Tegenstander John Markus gooide de zetten aanvankelijk nog vlug en vastberaden op het bord. Daarna ging hij nadenken en miste hij de boot, waarna hem slechts een verloren eindspel restte. BSG stond dus met 3½-2½ voor.

Degradatiespook waart rond in Leiden
Daarmee kwam de teamoverwinning in zicht, want Large stond gewonnen, terwijl Grote Beer en FM Henk remise moesten kunnen maken. LSG ging op dat moment verliezen, dus daarmee was de veilige achtste plaats ineens wel heel dichtbij. Large won ook zoals verwacht, ditmaal van Jop Delemarre. Met zwart had hij al gauw praktisch spel en dat resulteerde in pion- en partijwinst. FM Henk had inderdaad de remise binnengehaald, terwijl ondergetekende had verloren. Dus moest Grote Beer in een ongelijkelopereindspel met een minuspion de remise binnenhalen tegen Jasser Seirawan. Dat was wel aan hem besteed, dus won BSG de match met 5½-4½, genoeg om nog een jaar in de meesterklasse te blijven. De droom werd werkelijkheid.

Ondertussen kwam het nachtmerriescenario uit voor LSG. Voor de Leidenaren zijn de druiven heel zuur: in de hele competitie hadden ze vijf bordpunten meer gescoord en ook in de onderlinge wedstrijd (6½-3½) waren ze duidelijk de betere. Maar doordat LSG naast de overwinningen tegen BSG en HSG alleen HMC aan de zegekar bond, speelt het volgend jaar slechts in de eerste klasse.

BSG (2313) - HSG (2363) 5½-4½
1. R Ris m (2385) - D Stellwagen g (2624) 1-0
2. A Berelowitsch g (2575) - J Seirawan g (2636) ½-½

3. L Pliester m (2366) - P Nikolietsj g (2652) 0-1
4. E de Groote (2327) - R van Kampen g (2570) ½-½
5. La Ootes (2350) - J Delemarre m (2414) 1-0
6. Le Ootes (2196) - J Lindeman (1992) 1-0
7. T van der Heijden (2278) - H Vedder m (2369) 0-1
8. J Groote (2140) - K Nagtegaal (2172) 0-1
9. H van der Poel f (2265) - W van der Wijk (2121) ½-½
10. F Borm m (2248) - J Markus (2081) 1-0


Domper op de feestvreugde van de overwinning op de grote broer was het vertrek van Lenaard naar het kleine zusje. Daarom een oproep aan alle 2200+-spelers in de regio die in de meesterklasse willen spelen: kom naar Bussum en u wordt met open armen ontvangen!

18 opmerkingen:

  1. Geweldig!!!!!! alle 2200s zijn welkom las ik;p maar k ben niet zn aanwinst;p k vind sloomschaak echt niks meer aan k ging zaterdag om nog een paar teamgenoten in t echt te spreken k eindigde de partij met 1uur 38 over ik verloor van RuudJ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. in ieder geval is 2012 een stuk beter gegaan dan 2011....
    Ben benieuwd wie de nieuwe spelers worden bij BSG. Volgens mij komt in ieder geval Sjoerd Drent erbij (in BSG 2 neem ik aan), en ik hoorde dat Jeffrey van Renswoude ook wel zin had om in zijn woonplaats te schaken (het heen en weer reizen naar Utrecht wordt hem toch wat teveel). Misschien moet Peter maar weer eens deze kant op vliegen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bsg= voortaan Bussum schaakt Great
    gefeli nogmaals@Jesper ben je er eigenlijk nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jo jesper t ging goed op playchess mijn bullet is bijna 2900
    en ik ging soms ff eindspellen oefenen bijv 1e4d52d3 en dameruil
    vrijwillig een eindspelletje ingaan zo moet ik altijd spelen maargoed nu gaat t goed

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jo jesper mijn bullet is 2941 ik won er gisteren in mijn randomstijl van firci met 49-0 en een paar dagen terug had ik 2982 bullet
    mijn blitz is btw nu 2844

    BeantwoordenVerwijderen
  6. jo jesper mijn blitz is nu 2905:)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jo Jesper ik heb nu die dubbele DD
    Dubbel Drie Duizend blitz 3017 bullet 3007\
    hopelijk gaat het goed

    Groeten van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een bullshit reacties. Ik heb met backgammon nu eindelijk een groene rating, maar daar ga ik hier toch ook niet tientallen posts over plaatsen? Jesper, waar blijft je next post?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. je hebt helemaal gelijk ik wou een reactie van jesper hij post hier al heel lang geen reactie meer

    BeantwoordenVerwijderen
  10. het spijt me @ Niyoosha maar k post nog een bericht over rating
    mijn bullet is nu 3134 en ik sta 1e op de bulletlijst

    Groeten van VR

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De beheerder heeft al een tijd niks van zich laten horen, naar verluidt omdat hij enkele belangrijke levenslessen aan het leren is. Wel is hij trots op de hoge bulletrating van VR en betreurt hij het dat hij al een hele tijd niet meer op Playchess is geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Jesper
    ja er is veel meer in t leven dan schaken (zegt de gene die altijd schaakt:) mijn bullet is nu 3150 en ik speelde o.a 1a42Ta3 in de laatste partijen met 3100+

    Bigupp

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tot hoe hoog kan je rating eigenlijk gaan?:P

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ow zo ehm als ik 3200+ heb hou ik mijn bek wel
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik ga vs jokim morgen wss vandaag is zijn internet flut 1f4 e52fxe5 Dh4+ 3g3 Le7 4b3 Df4 en tot zet 300 298schijndameoffers in een partij proberen in een 1minuten potje
    ik hoop dat je jullie dit volgende idee niet belachelijke vinden maar ik bed8 toen ik in bed lag 1d3 2Dd2 3Kd1 en de koning op d1 kontneukt de dame op d2 ik speelde met jokim ook zn partij waar ik steeds met de koning achter mijn dame ging staan de witte koning probeerde in die partij zo lang mogelijk zijn witte dame te kontneuken wandelkoning kenne we al maar k bedacht een nieuwe term de kontneuk koning bijv met een dame op d2 en een koning op
    d1

    BeantwoordenVerwijderen
  16. geen beledigende reactie graag t was gewoon een nieuwe idee van me

    BeantwoordenVerwijderen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: