05-07-2015

Hamilton wint dankzij weergoden

Terwijl de Grieken moeten kiezen tussen een middelvinger naar Europa of naar de eigen regering en in Utrecht is afgetrapt voor de Tour de France, ging in het Eurosceptische, maar racegekke Engeland alweer de negende Grand Prix van het seizoen van start. In typisch Engelse weersomstandigheden was local hero Luis op het militaire vliegveld van Silverstone weer eens de sterkste.

Echt cadeau kreeg Luis het ook weer niet. Op zaterdag was hij in de warme kwalificatiesessie nog wel de snelste, voor teamgenoot Rosberg. Achter hen stonden verrassend de Williams', die de Ferrari's zowaar de baas waren. Opmerkelijk genoeg gaf Massa Bottas het nakijken, terwijl Kimi Fattle ditmaal te snel af was. De Williams-coureurs hoopten de Ferrari's ook in de race voor te kunnen blijven.

Bij de start is ineens alles anders. De Mercedes' komen matig weg, net als de Ferrari's, maar de Williams' hebben een raketstart. Massa vliegt met een grote voorsprong de eerste bocht in, terwijl Luis en Bottas het met elkaar aan de stok hebben voor de tweede plaats. Bottas lijkt het duel te winnen, maar laat de deur openstaan en ziet Luis erlangs glippen. Een verbouwereerde Rosberg is slechts vierde. Achter hem zijn de Ferrari's nog tot achter Hülkenberg in de flink verbeterde Force India teruggevallen.

In de achterhoede gaat het helemaal mis: de Loti komen elkaar tegen, waarna Alonso uit moet wijken en de wagen van zijn teamgenoot tot schroot rijdt. De safetycar komt op de baan en dus kan Alonso zonder al te veel gezichtsverlies (hij had zich immers slechts als 17e gekwalificeerd) een nieuwe neus halen.

In ieder geval hebben vier rijders de eerste ronde niet overleefd: Grosjean en Button lagen er na één bocht al uit, Pastoor zet zijn wagen wat later aan de kant en Nasr haalde de startopstelling niet eens. Het veld wordt nog verder gedecimeerd als Max zijn wagen na de herstart in de grindbak zet. Het was een teleurstellend einde van een weekend dat nog zo mooi was begonnen.

Slecht voor de beeldvorming: Max moet vroeg in de race opgeven door een spin. Afbeelding: Volkskrant.
Ondertussen was Luis zijn tweede plek aan Bottas kwijtgeraakt doordat hij Massa op een wat al te riskante manier had geprobeerd in te halen, dus voerden de witte bolides het veld aan. De Mercedes' vormen nauwelijks een bedreiging en achter hen wordt de rest van het veld, onder aanvoering van Hülkenberg, steeds verder op achterstand gezet.

De enige die vooraan iets probeert, is Bottas. Hij is beduidend sneller dan Massa in de snelle bochten achter op het circuit, waardoor hij met behulp van DRS gevaarlijk dicht bij zijn teamgenoot komt. Die laat zich niet van de wijs brengen en laat zich niet verschalken.

Williams is niet van plan zich te mengen in het duel tussen hun coureurs en moet dat uiteindelijk bekopen met het verlies van twee posities, doordat ze bij de pitstops afwachten en reageren op wat Mercedes doet, in plaats van dat ze de trage Massa voor de neus van Bottas weghalen. Mercedes haalt Luis als eerste in de kopgroep naar de pits. Na de pitstops van de Williams-coureurs is hij weer waar hij de race begonnen was. Teamgenoot Rosberg heeft minder geluk: hij gaat samen met Massa naar de pits en blijft zodoende gevangen achter de witte bolides, terwijl hij met lede ogen moet toezien hoe Luis aan de horizon verdwijnt.

Achter de kopgroep hebben de Ferrari's zich dankzij vroege bandenwissels ook weer tot hun uitgangsposities opgewerkt. Ze worden op de voet gevolgd door een sterk rijdende Kwjat, die na de uitvalbeurt van Ricciardo de eer van Red Bull moet hooghouden. Hülkenberg is daarentegen teruggevallen tot de achtste plaats, voor Science en Pérez.

Voor Science zit de race er even later ook op. Hij zet zijn wagen stil op de uitloopstrook van de laatste bocht van het circuit. Voor de tweede keer dit jaar komt de virtuele safetycar de baan op. Een paar ronden lang rijden de coureurs op op halve snelheid over het parcours. Als het wrak is opgetakeld, wordt de race weer hervat.

Vrijwel meteen na de hervatting gaan de hemelsluizen open. Vooral het deel rond start/finish wordt erg glibberig. Fattle verliest zijn auto een paar keer bijna, maar desondanks loopt hij in op Kimi. Als hij zijn geplaagde teamgenoot passeert, duikt de Fin meteen de pits in voor intermediates.

Voor Rosberg komt de regen als geroepen en hij maakt korte metten met de Williams', waarna hij het gat naar Luis ook gauw dichtrijdt. De wereldkampioen glibbert even van de baan en besluit dat het nu echt tijd is voor intermediates, dus duikt hij de pits in. Het circuit is inmiddels kletsnat geworden, waardoor Rosberg veel tijd verliest in die ene ronde die hij langer over het circuit moet glibberen. Fattle stopt tegelijk met Luis en rukt daardoor op naar de derde plaats, tussen de Mercedes' en de Williams'.

In de slotfase gebeurt er weinig meer. De weinig nog rijdende auto's zijn vrij netjes over het circuit verspreid en dus kunnen ze elkaar nauwelijks meer bedreigen. Massa heeft Fattle nog in het vizier, maar doordat zijn Williams ruzie heeft met het natte asfalt, komt er van een slotoffensief niks terecht. Achter hem verzuipt Bottas. De Fin moet in de slotfase nog alle zeilen bijzetten om Kwjat achter zich te houden. Hülkenberg werd nog achtste, terwijl Kimi door zijn te vroege overstap naar regenbanden opnieuw achter het net viste en op een ronde achterstand als achtste finishte. Pérez werd negende, terwijl Alonso zijn eerste puntje van het seizoen pakte.

Silverstone is een van de weinige circuits waar nog publiek op afkomt. Afbeelding: This is F1.
Zodoende won Luis voor eigen publiek, enigszins geholpen door de Britse weergoden. Door zijn zege vergrootte hij het gat naar Rosberg weer tot 17 punten en dus lijkt het erop dat hij na de Grand Prix van Hongarije over drie weken als klassementsleider de zomerstop in gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: