20-09-2015

Fattle slaat terug in Singapore

41 overwinningen in 161 races: dat waren de statistieken van Ayrton Senna's carrière. In Singapore kon Luis zijn idool precies evenaren als hij zou winnen. Het was te mooi om waar te zijn. Mercedes was het hele weekend nergens en dus pakte Fattle zijn 42e overwinning.

Speelde Mercedes verstoppertje, of konden ze er echt geen hout van? Na Luis' dominante zege in Italië twijfelde niemand eraan dat de geblondeerde Brit op het trage stratencircuit van Singapore weer huis ging houden, maar al vanaf de eerste trainingen stellen de grijze bolides hevig teleur. Wat ze ook probeerden met de afstelling: de Mercedes hadden totaal geen grip en daar veranderde ook niks aan. Had het te maken met die klucht met de bandenspanning in Monza? Had Mercedes zijn dominantie van de afgelopen jaren puur te danken gehad aan te lage bandenspanningen? Of was het een vergelding van meneer Ecclestone omdat Mercedes grote concurrent Red Bull geen motoren wilde leveren nadat de frisdrankfabrikant Renault de wacht aan had gezet? Niemand die begreep hoe een team dat tot dusver de kwalificaties had gedomineerd (23 poles op rij) ineens zo door het ijs kon zakken.

Mercedes voelde zich niet op zijn plek in Singapore. Afbeelding: Sky sports.
Fattle zag zijn kans schoon. Met een werkelijk waar snaarstrak afgestelde Ferrari eiste hij de poleposition op, voor de Red Bulls van Ricciardo en Kwjat, die de tweede Ferrari van Räikkönen hadden gesandwicht. Mercedes had de afstellingsproblemen nog steeds niet opgelost. De grijze bolides lagen als dweilen op de weg en kwamen niet verder dan de derde startrij, op anderhalve seconde van Fattles poletijd. Na afloop konden de kampioenen ook amper een woord uitbrengen, onthutst over hun zwakke optreden en verward door het gemak waarmee de concurrentie gehakt van ze had gemaakt.

In de race lagen de krachtsverhoudingen niet anders. Vooraan behield iedereen zijn positie. Dat lukte Max niet. Hij kwam niet van zijn plaats en begon pas aan de race nadat het hele veld zijn eerste ronde had voltooid. Dat was erg zuur nadat hij zich netjes als achtste had gekwalificeerd.

In de openingsfase van de race gebeurt er weinig. Fattle rijdt als een bezetene weg bij Ricciardo en al gauw valt het veld uiteen. Inhalen blijkt nog steeds erg lastig op het krappe circuit. Pas bij de eerste bandenwissels komt er wat leven in de brouwerij. Grosjean is in de middenmoot de eerste coureur die nieuwe banden haalt. Zijn voorbeeld wordt gevolgd door zo'n beetje iedereen die bij hem in de buurt reed en dat pakt slecht uit voor Science, die een opvallend sterke Alonso probeert in te halen. Dat plannetje flopt, want hoewel Alonso's stop traag is, moet Science wachten op Ericsson en Pastoor die ook hun monteurs opzoeken. Het gevolg is dat Grosjean Alonso en Science voorbij is.

In de subtop probeert Hülkenberg Massa via een vroege stop in te halen. Het plannetje lijkt te werken, want als Massa een ronde later stopt, rijden ze zij aan zij door de eerste bocht. Hülkenberg doet alsof Massa er niet is, wordt over Massa's rechter voorwiel gelanceerd en ligt er meteen uit. Het betekent ook dat de safetycar uitrukt en dat is goed nieuws voor Max, die zijn ronde achterstand mag goedmaken.

Na de hervatting gaat het mis bij Luis, die via de pitstops de vierde plek van Kwjat had veroverd. Zijn bolide verliest vermogen en nadat het halve veld hem voorbij was gereden, leverde de wereldkampioen zijn kreupele bolide bij zijn team af.

De race kabbelt rustig voort in het middenveld, waar Max door enkele inhaalacties en de pitstops van anderen weer naar de achtste plaats is opgerukt. Hij heeft wel eerst de trage Grosjean en later de veel snellere Pérez achter zich aan, maar hij geeft gen krimp. Helaas voor hem wordt de race net na zijn bandenwissel ontsierd door een of andere enorme mafkees die op de baan loopt. Anders dan de ontstemde Mercedes-medewerker of de geschifte priester was het volkomen onduidelijk wie de verstekeling was en welk statement hij wilde maken. Het betekende wel dat opnieuw de safetycar op de baan kwam en dat de koplopers voor de tweede keer nieuwe banden gingen halen.

Als de baan weer wordt vrijgegeven, verliest Button vrijwel meteen zijn zevende plaats aan de Loti. Tot overmaat van ramp rijdt hij daarna ook zijn voorvleugel stuk op de onregelmatig rijdende Pastoor, waardoor hij ver terugvalt. Uiteindelijk moest de Brit, net als teamgenoot Alonso, voortijdig de wapens strekken en daarmee kwam een teleurstellend einde aan een race waarin de McLarens nog een kansje op punten hadden gemaakt.

De Toro Rosso's zijn in de slotfase ook op oorlogspad. Science kwam na de eerste safetycarfase niet op gang en was daardoor ook tot een verblijf in de achterhoede veroordeeld. Door de pitstops zat hij uiteindelijk nog achter Max, die zich langs de Loti knokte, waarna Science hem braaf volgde. Uiteindelijk bleek de solide rondrijdende Pérez een te groot obstakel.

Vooraan controleerde Fattle het gat naar Ricciardo, zodat hij na ruim twee uur sturen een vrij eenvoudige en verdiende overwinning boekte. Op grote achterstand kwam Räikkönen als derde aan de finish. Rosberg kwam niet verder dan de vierde plaats, voor Bottas en Kwjat. Pérez eindigde nog net voor Max en Science, terwijl Nasr in de slotfase het laatste puntje veroverde.

Fattle had in Singapore een straatlengte voorsprong op de rest. Afbeelding: NRC.
Door Fattles dominante overwinning is de titelstrijd er een stuk spannender op geworden. Rosberg, die wel het genoegen smaakte om wat punten goed te maken op Luis, voelt de hete adem van Fattle in zijn nek. Was Singapore een incident, of staat Luis' derde titel ineens op losse schroeven? Volgende week in Japan weten we waarschijnlijk meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: